środa, 22 lutego 2012

Abstrakty

Maria Bergom-Larsson
Ingmar Bergman och den borgerliga ideologin
Bergman a społeczeństwo.
Tłumaczyła Angelika Mrozek


Maria Bergom-Larsson stawia tezę mówiącą, że Ingmar Bergman w swoich dziełach reprezentuje buntowniczą postawę wobec społeczności szwedzkiej lat 60 i 70. Według niej wynika to ze sprzeciwu przeciw burżuazyjnemu społeczeństwu, który towarzyszył mu od dzieciństwa. Autorka przytacza przykłady scen z filmów reżysera (Milczenie, Więzienie, Godzina Wilka) ilustrujące aktualny stan
mieszkańców Szwecji oraz niechęć do owego stanu. Sprzeciw twórcy odnosi się do wielu kwestii między innymi: upaństwowienia funkcji rodziny, dewaluacji i umasowienia kultury, „ideologii despotyzmu” panującej w systemie społecznym. Autorka artykułu zwraca też dużą uwagę na rozdwojenie Bergmana pomiędzy tym co „wewnętrzne” i tym co „zewnętrzne” tj. pomiędzy postawą autora, jego emocjami, odczuciami a tym, co go otacza – społeczeństwem i postawami jakie ono reprezentuje.


Martin F. Norden
The avant-garde ciemna of the 1920s: connection to futurism, precisionism, and suprematism.

Martin Norden udowadnia istotny wpływ futuryzmu, precyzjonizmu i suprematyzmu na kino awangardowe lat 20 XX wieku. Autor uważa iż trzy wymienione przez niego kierunki w sztuce są derywatami kubizmu, przez który jednocześnie zostały przyćmione i zepchnięte na margines. W toku rozważań autor krótko omawia każdy z 3 kierunków z osobna oraz podaje przykłady dzieł filmowych, w których widać ich istotny wpływ.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz